بصیرتهای_عاشورایی -5-
05/09/2021 27

بصیرتهای_عاشورایی -5-

 

بررسی زوایای امنیتی در کربلا

 

قاصر بودن عقل و احساس امنیت، عدم دستیابی به پیروزی و گشایش

– در روایات فراوانی آمده است که علت تأخیر در گشایش و پیروزی برای مومنان، چه در کربلا و چه در کوفه یا غیر آنها، برتری دشمن بر آنها در مصلحت سنجی، حس و مدیریت امنیتی است، در واقع گشایش و پیروزی به تغییر این معادله بستگی دارد، یعنی برتری مومنان بر دشمن خود در موارد مذکور.

– در تحف العقول: صفحه 310: (فَلَا تَعْجَلُوا فَوَ اللَّهِ لَقَدْ قَرُبَ هَذَا الْأَمْرُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَأَذَعْتُمُوهُ فَأَخَّرَهُ اللَّهُ وَ اللَّهِ مَا لَكُمْ سِرٌّ إِلَّا وَ عَدُوُّكُمْ أَعْلَمُ بِهِ مِنْكُمْ ….. فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِّي مُرْسِلُ قَطْرِ السَّمَاءِ وَ مُخْتَبِرُهُمْ بَعْدَ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَأَذَاعُوا ذَلِكَ وَ أَفْشَوْهُ فَحُبِسَ عَنْهُمُ الْقَطْرُ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ أَنْتُمْ قَدْ قَرُبَ أَمْرُكُمْ فَأَذَعْتُمُوه).

مبادا عجله كنيد بخدا قسم اين امر سه مرتبه نزديك شد و افشا كرديد خداوند آن را تاخير انداخت، خدا را سوگند ياد مي كنم كه شما اسرارى نداريد مگر اينكه دشمن شما بهتر از آن اطلاع دارد….. خداوند باو وحى كرد من باران ميفرستم و بعد از چهل روز آنها را آزمايش مي كنم. آنها اين سر را فاش كردند خداوند چهل سال از آنها باران را قطع نمود شما نيز فرجتان نزديك شد ولى در مجالس افشاگرى گرديد.

– پس به گفته امام صادق علیه السلام در تفسیر اذاعة السر توجه کنید: دشمن به اسرار وفاداران و آنچه از امور وفاداران پنهان است، از خود آنان آگاهتر است.

کتاب غیبت شیخ طوسی ره با اسنادش به ابوبصیر گفت:

(قلت له : ألهذا الأمر أمد نريح إليه أبداننا و ننتهي إليه ؟ قال : بلى و لكنكم أذعتم فزاد اللّه فيه).

به او گفتم: آیا برای این امر، پایانی هست که جسمهایمان به آن آرام گیرد و به آن برسیم؟ گفت: بله، اما شما فاش کردید و خدا آن را طولانی کرد.

– غیبت (نوشته نعمانی)ص 293: آورده است: 10.

(حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ ع يَقُولُ‏ يَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ كَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِي سَنَةِ السَّبْعِينَ‏  فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ ع اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ‏ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَةٍ فَحَدَّثْنَاكُمْ بِذَلِكَ فَأَذَعْتُمْ وَ كَشَفْتُمْ قِنَاعَ السِّتْرِ فَلَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بَعْدَ ذَلِكَ وَقْتاً عِنْدَنَا وَ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ‏ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ فَحَدَّثْتُ بِذَلِكَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع فَقَالَ قَدْ كَانَ ذَلِك)

محمد بن یعقوب کلینی از علی بن محمد و محمد بن حسن از سهل بن زیاد و محمد بن یحیی از احمد بن محمد، و همه آنها از حسن بن محبوب روایت کرده اند که ابو حمزه ثمالي گويد: شنيدم امام باقر عليه السلام ميفرمود: اي ثابت همانا خداي تبارك و تعالي اين امر را در هفتاد وقت گذاشت، چون حسين صلوات الله عليه كشته شد، خشم خداي تعالي بر اهل زمين سخت گشت، آن را تا صد و چهل بتاخير انداخت. سپس كه ما بشما خبر داديم، آن خبر را فاش كرديد و از روي پوشيده پرده برداشتيد، بعد از آن خدا براي آن وقتي نزد ما قرار نداد. خدا هر چه را خواهد محو كند و ثابت گذارد و اصل كتاب نزد اوست. ابو حمزه گويد: من اين حديث را بامام صادق عليه السلام عرضكردم، فرمود: چنين بوده است.

– تحف العقول، ص 312: از قول امام صادق علیه السلام آورده است:

(يَا ابْنَ النُّعْمَانِ لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ سُنَنٍ سُنَّةٌ مِنَ اللَّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ رَسُولِهِ وَ سُنَّةٌ مِنَ الْإِمَامِ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَهُوَ أَنْ يَكُونَ كَتُوماً لِلْأَسْرَارِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ‏ أَحَداً وَ أَمَّا الَّتِي مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهُوَ أَنْ يُدَارِيَ النَّاسَ وَ يُعَامِلَهُمْ بِالْأَخْلَاقِ الْحَنِيفِيَّةِ وَ أَمَّا الَّتِي مِنَ الْإِمَامِ فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ حَتَّى يَأْتِيَهُ اللَّهُ بِالْفَرَج‏)

(ای پسر نعمان شخص مؤمن نيست مگر اينكه در او سه روش باشد يكى را از خدا فراگيرد و يكى را از پيامبر و سومى را از امام. اما روشى را كه از خدا مى ‏آموزد اينست كه سرّ نگهدار باشد خداوند ميفرمايد: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً .

خداوند آگاه به غیب است و آن را برای هیچ کس آشکار نمی کند)

اما آنچه از پيامبر صلى الله عليه و آله فرامى‏ گيرد مدارا كردن با مردم است و با آنها با اخلاق شايسته رفتار نمودن و آنچه از امام مى‏ آموزد شكيبائى در گرفتاريها (جنگها) و ناراحتي ها است تا خداوند فرج را برساند.)

و امنیت به حوزه اطلاعات نظامی و تسلیحاتی محدود نمی شود، بلکه شامل جنبه های فکری و امنیت گسترده در همه زمینه ها می شود.

– تمرکز بر مقوله امنیت در امام زمان عج، از تولد پنهان تا غیبت صغری و غیبت کبری تا خلق و خوی شرح در دعاها و زیارات.

سخنان و توصیه های خاصی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، وصی آن حضرت و بقیه ائمه علیهم السلام در مورد اهمیت پرونده امنیتی وارد شده است.

پس از آنکه بیشتر رویارویی ها در توانایی اطلاعاتی و قدرت هر طرف نسبت به طرف دیگر است، جای هیچ تعجبی در این معادله نیست، چه به عنوان یک جنگ روانی یا رسانه ای، یا دستیابی به نقاط ضعف طرف مقابل به طور کلی و امور مختلف آن، سلاح امنیت اطلاعات، از اسلحه آهنی و باروت قوی تر است.

– این زبان وسیع در روایات به آن اشاره دارد، مانند آنچه در تحف العقول آمده است، ص 309:

(إِنَّ الْمُذِيعَ لَيْسَ كَقَاتِلِنَا بِسَيْفِهِ بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً يَا ابْنَ النُّعْمَانِ إِنَّهُ مَنْ رَوَى عَلَيْنَا حَدِيثاً  فَهُوَ مِمَّنْ قَتَلَنَا عَمْداً وَ لَمْ يَقْتُلْنَا خَطَأ)

(افشاگر اسرار ما شبيه كسى نيست كه با ما بوسيله شمشير پيكار مي كند بلكه گناهش از او بيشتر است بلكه گناهش بيشتر بلكه گناهش بيشتر است. پسر نعمان هر كس بزيان ما حديثى را نقل كند او از كسانى است كه با ما عمدا بجنگ پرداخته نه اشتباها).

اذا يرتبط ارسل روابط
تمامي حقوق قانوني سايت متعلق به دفتر لـ مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) © 2021